Kodėl neretai GPS aprašymuose matau parašytą paklaidos dydį net ~10-15m?
Ar skiriasi iš principo GARMIN, LeadTek , Magellan, Thales, Eagle ir kitų GPS imtuvų tikslumas?
Žemėlapiai prietaisuose būna įvairūs, bet atnaujinant juos galima suskirstyti į dvi grupes. Pirmieji tai gamykliniai Garmin žemėlapiai, kurie jau būna įkrauti į prietaisą, tai dažniausiai būna City Navigator Europe jei prietaisas įsigytas Europoje (arba kažkokia Europos dalis - centrinė, rytinė ar pan.). Šiuos žemėlapius galima atnaujinti su Garmin kompanijos programa Garmin Express - http://software.garmin.com/en-US/express.html .Programa nemokama. Žemėlapiai atsiunčiami ir įrašomi Internetu, kadangi jie jau dideli ir paskutinė jos versija jau viršijo 4 Gb rekomenduojame pasirūpinti microSD kortele, nes kai kuriuose modeliuose į vidinę atmintį žemėlapis jau gali netilpti. Prietaisų kurie turi prie modelio kodus LM ar LMT žemėlapiai atnaujinami nemokamai, kitais atvejais gali būti kad teks papildomai įsigyti vienkartinį atnaujinimą arba teisę atnaujinti žemėlapius toliau nemokamai.
Kita žemėlapių grupė tai kitų nei Garmin gamintojų pagaminti žemėlapiai. Lietuvoje tai yra Lietuvos Kelių, Lietuvos TOPO Offroad ir Lietuva TOPO Vandenys žemėlapiai.Juos atnaujinti galite šiame puslapyje - http://www.garmin-maps.lt. Prieš diegiant žemėlapius Jums reikės įdiegti Garmin Communicator įskiepį - http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3607 , įdiegimas Internetu veikia tik su Internet Explorer ar Firefox (naršyklėse reikės leisti naudoti Garmin Communicator įskiepį).
Įkrauti radarų duomenis galima pasinaudojus Garmin POI Loader programine įranga. Instrukcija kaip tai atlikti:
Daugiau radarų duomenų ar kitokių POI taškų galite rasti poiplaza.com tinklapyje, visus juos galite įrašyti į prietaisą aukščiau aprašytu būdu.
Priklausomai nuo imtuvo sudėtingumo, naudojamų papildomų matavimo ir apskaičiavimo priemonių bei metodų, GPS imtuvo vietos nustatymo paklaida gali būti nuo maždaug 20 metrų iki keleto centimetrų ar net milimetrų.
Nebrangių (80- 500 EUR) buitinių, civilinės paskirties gps imtuvų tikslumas paprastai tesiekia 3-5 m, o su įjungtu WAAS ar EGNOS apie 1-1,5m.
Dideliam tikslumui pasiekti (geodeziniuose, kariniuose, kartografiniuose įrenginiuose) naudojamos brangesnės, buitiniams imtuvams neprieinamos technologijos. Specialūs diferencialiniai imtuvai (DGPS), atraminiai švyturiai, sudėtingi specialūs duomenų apdorojimo metodai (post-processingas) leidžia pasiekti centimetrinį ir net milimetrinį tikslumą.
Neretai gali atrodyti neįtikėtina, kad tai iš viso įmanoma priimant signalus iš tų pačių 28 geostacionarinių GPS palydovų, kuriuos gaudo ir Jūsų pigus navigatorius, galbūt tekainavęs vos 80-150 EUR.
Jokio atskirai paimto gamintojo GPS imtuvai neišsiskiria nei padidintu, nei blogesniu tikslumu. Tačiau dažniausiai nesuklysite manydami, kad ~900 EUR kainuojantis prietaisas yra juntamai tikslesnis jei kitas, tekainavęs tik ~80 EUR
Skirtumų yra išties gan daug.
Automobiliniai pasižymi santykinai nedidele kaina, dažniausiai visada parduodami su jau įdiegtu pilnu visos Europos žemėlapiu, moka "kalbėti", ir beje - daugybe kalbų, turi greitą ir patogų valdymą lietimui jautraus, gan didelio LCD ekrano pagalba. Tačiau visi jie bijo drėgmės, skaudžių smūgių ir kritimo, nepasižymi labai ilgu darbu iš autonominės baterijos (realiai tik iki 2-3 val), nemoka įsiminti daug bei sudėtingų maršrutų, nesugeba vesti atgal jau įsimintu "pėdsaku". Kaip taisyklė jie yra visiškai netinkami bekelės maršrutuose, miškuose, kalnuose ar jūrose ir mariose. Jų pirminė ir pagrindinė paskirtis - greitai surasti paskirties tašką nutolusiame mieste pagal duotą adresą ar pašto indeksą ir nuvesti iki jo trumpiausiu arba greičiausiu keliu.
Turistiniai gi visi pasižymi dideliu atsparumu drėgmei (atlaiko panardinimą iki 1m pusei valandos), gerai apsaugoti nuo smūgių, sugeba įsiminti daug ir sudėtingų maršrutų, pėdsakų, moka vesti pėdsaku atgal, išmatuoti atstumus, aukštį virš jūros lygio. Visi jie ilgai dirba iš vieno autonominės baterijos įkrovimo (15-30val), moka apskaičiuoti azimutus, kursus, apeitą plotą, atstumus.
Tačiau jie brangesni, su mažesniu ekranu, standartiškai gamintojo nekomplektuojami su žemėlapiais ar automobiliniais laikikliais, nepranešinėja reikiamų atlikti komandų balsu. Manevrų komandos tik parodomos ekrane, o dėmesio atkreipimui kai kurie dar moka prieš tai supypsėti.
Tai speciali GPS matavimų paklaidos mažinimo sistema. EGNOS signalai priimami iš 3-4 geostacionarinių palydovų, "kybančių" virš ATLANTO ir INDIJOS vandenynų. Šie palydovai yra fiksuotoje padėtyje žemės atžvilgiu. Signalai bus priimami automatiškai (jei tik Jūsų imtuvas turi tokią funkciją), nieko papildomai įsigyti nereikės. Svarbu tik, kad matavimų metu tų EGNOS palydovų Jums niekas neužstotų. Nes jų padėtis gan žemai, tik apie 15-20 laipsnių virš horizonto pietvakarių ir pietryčių kryptimis.
15m gamintojai rašo apsidrausdami 100%, ir su tam tikra tikimybe. Dažniausiai tai reiškia, kad net momentinė, trumpalaikė paklaida neviršys 10-15m prie 99,9% matavimo atvejų, matuojant ilgą laiką, su tikimybe 1:100 ar daugiau. GPS duomenys atnaujinami kas sekundę, ir sakykim, matuojant nejudamo taško koordinates keliasdešimt valandų, būtų gaunamas toks rezultatas:
Taigi gamintojas ir apsidraudžia, kad net pats tolimiausias „pasiklydęs“ taškas nebus nutolęs nuo TIKROS vietos toliau nei 15m. Antraip toks vartotojų suklaidinimas galėtų gamintojui brangiai kainuoti teismuose. Realiai gaunama paklaida retai pasiekia tą maksimaliai deklaruojamą reikšmę.
NETIESA: Europoje ši paklaidų mažinimo sistema veikia taipogi. Tik Europoje ji vadinasi ne WAAS, o EGNOS. Veikimo principai ir efektyvumas yra tie patys.
TAIP, priims. VISI GPS imtuvai, kurie palaiko WAAS - veikia ir Europoje su EGNOS
NESISKIRIA. Jei kalbame tiesiog apie "pliką" imtuvą, kuriam neprijungtas joks DGPS (diferencialinis) korekcinis imtuvas (įsigyjamas atskirai, už nemažą kainą), tai su eiliniam vartotojui priimtina tolerancija galima drasiai teigti, kad visų jų tikslumas yra LABAI PANAŠUS
Taip yra dėl kitų vartotojiškų PATOGUMŲ buvimo ar nebuvimo. Kaina labai ūgteli kaskart, pridėjus bet kurį iš šių komponentų: spalvotą LCD ekraną, didesnį ekraną, didesnės raiškos ekraną, patogesnį valdymą, greitesnį (USB) duomenų nuskaitymo portą, žemėlapių palaikymą, daugiau laisvos atminties žemėlapiams, AUTO-ROUTING funkciją, visos Europos žemėlapius jau įkrovus į aparatą gamybos stadijoje (o ne pateikiant juos CD/DVD) , didesnį TRACKLOG ir WAYPOINT atminties dydį, VOICE funkciją, TEXT-TO-SPEACH funkciją, BLUETOOTH funkciją, 3D žemėlapių atvaizdavimo formatą, jautresnį GPS procesorių, procesorių su daugiau vienu metu priimamų kanalų, ir kt.
Instrukcija, kaip nustatyti nešiojamus Garmin GPS imtuvus į LKS94 koordinačių sistemą.
GPS imtuve pasirenkame nustatymų langą ir toliau atliekame tokias operacijas:
1. Punktas "Setup" ( Nustatymai / Nuostatos )
2. Punktas "Units" ( Vienetai , kai kuriuose naujuose aparatuose šitas punktas nereikalingas)
3. Punktas "Position format" ( Pozicijos formatas/Koordin. formatas )
4. Pasirenkame "User grid/UTM" (Vartotojo tinklelis/UTM) (Pastaba: Žemėl. datum (Map Datum) reikšmę palikite kokia yra "WGS 84")
5. Į reikiamus laukus suvedame atitinkamai šią informaciją (Pastaba: jei reikia prieš reikšmę įveskite nulius kaip kad parodyta pvz.):
LATITUDE ORIGIN (Pradinė platuma): N 00 00' 00"
LONGITUDE ORIGIN (Pradinė ilguma) : E024 00' 00"
SCALE (Mastelis): 0.9998 (pvz. "+00.9998000")
FALSE East (Reik. ilgumos pokytis): 500000.00 m (pvz. "+00500000.0")
FALSE North (Reik. platumos pokytis): 0.00 m (pvz. "+00000000.0")
6. Išsaugome pakeitimus
Svarbu: Įvedant koordinates įveskite prieš reikšmes nulius pvz.:
E 00584375 (x, 6 simboliai)
N 06063563 (y, 7 simboliai)
Pastaba: Įvedant koordinates ženklai po kablelio nepalaikomi.
Detalią instrukciją rasite čia - https://www.fedingas.lt/images/Userfiles/Atsisiuntimui/gps_utility_manual.pdf